După un an [47]

Editorial

„În primăvara lui 2017, Sindicatul Liber al Navigatorilor (SLN) serba 28 de ani de activitate. Tot cu această ocazie se năștea primul număr al publicației „Cap Compas”.

În primăvara lui 2017, Sindicatul Liber al Navigatorilor (SLN) serba 28 de ani de activitate. Tot cu această ocazie se năștea primul număr al publicației „Cap Compas”. O revistă elegantă, bogat ilustrată, cu informații detaliate despre acțiunile sindicatului navigatorilor români și altor organisme internaționale din domeniu, în contextul dezvoltării actuale a industriei transportului maritim.

Se spune, în mod corect, că noi oamenii avem tendința de a umple spațiile goale. Cam așa a apărut și revista „Cap Compas”. După cum se enunța în primul număr, în momentul actual „devine importantă îmbunătățirea dialogului, cu speranța că o comunicare mai bună, mai inteligibilă, va încetini - pe cât posibil - destrămarea socială caracteristică secolului XXI”.

Ei bine, prin apariția primelor 4 numere din 2017, am reușit să umplem (așa credem!) un gol, să facem o altfel de informare utilă la bordul navei atunci când nu ai internet și găsești cu greu o sursă de informare, dar și atunci când cauți o sursă corectă de îndrumare pentru o problemă apărută, fară a risca să primești informații tip „fake-info”, ceea ce este foarte greu în ziua de azi. Prin revista „Cap Compas” dorim să construim și un mediu de dialog care, trebuie să fim corecți, este încă greu de realizat, în ciuda unui interes îmbucurător.

Am inclus mesaje din partea celor care organizează SLN, diverse articole cu privide la funcționarea organismelor internaționale ca IMO, ILO, ITF Seafarers, ETF, ISWAN, articole care încearcă să descrie viața pe mare cu problemele specifice legate de siguranță (piraterie, protecția muncii, etc.), sănătate (boli, prevenție, etc.), rezolvarea problemelor care pot să apară (metode de contact, inspectori ITF, contacte de urgență ISWAN, etc.).

După cum declaram încă de la început, suntem deschiși să ascultăm opiniile cititorilor noștri, să facem toate modificările posibile (uneori chiar necesare) pentru a ne atinge scopul comun, crearea unei echipe cu obiective comune într-un mediu pozitiv și constructiv.

Totuși, din păcate, deși numărul de cititori și interesul de a citi revista, inclusiv în formatul electronic, a fost destul de mare, aceștia nu și-au exprimat opinia sau sugestiile, „răspunsul”, în aceeași măsură. Reacția la mesajul transmis/ receptat prin revista noastră a fost destul de timidă.

Feedback-ul a fost definit ca reprezentând „toate mesajele pe care o persoană le transmite în mod conştient sau inconştient ca răspuns la comunicarea altei persoane”. Prin urmare, urmărim echilibrul, armonia, autoreglarea relaţiei noastre, a activităţii de cunoaștere, şi nu emiterea de mesaje, oricare ar fi acestea.

Se pot remarca câteva condiţii ale feedback-ului: (a) să se bazeze pe încredere (navigatorul crede în opinia staff-ului sindical care trebuie să fie obiectiv, nepărtinitor); (b) să se limiteze la conţinutul problemei analizate, (c) să răspundă strict la întrebările / cerinţele navigatorilor, (d) să încurajeze. Comunicarea face ca staful și navigatorii - membrii de sindicat, să fie parteneri, să colaboreze pentru acelaşi obiectiv, să-și aducă aportul şi să se bucure împreună, pentru că au „pus în comun” competenţele, efortul, energia, cunoştinţele.

Ei bine, feedback-ul membrilor de sindicat fiind discret pentru moment, am încercat să ne păstrăm la curent cu discuțiile și problemele navigatorilor, așa cum apar ele la nivelul organizatiilor internationale. Totodată, ne-am îndreptat atenția și spre problemele ridicate prin intermediul mediilor de socializare. Aici apar, totuși, o serie de probleme: (a) cei care expun puncte de vedere în mediile de socializare nu sunt, în general, persoane identificabile, (b) uneori, nu sunt nici membrii de sindicat, ceea ce generează (c) lipsa informării corecte a acestora, dar și (d) lipsa responsabilizării acestora vis-a-vis de ideile susținute. Totuși, eliminând cu mare grijă „zgomotele”, din mediile de socializare pot fi obținute și informații, idei importante.

Pentru anul viitor, sperăm ca mai mulți navigatori, membrii de sindicat, să folosească adresa de email feedback@revistacapcompas.ro pentru a ne trimite mesaje. Dialogul este, cu siguranță, foarte important!

Puteți găsi și colecția „on-line”, la adresa www.revistacapcompas.ro. Revista este distribuită la bordul navelor acoperite de contracte semnate de Sindicatul Liber al Navigatorilor, dar și la sediul SLN, pentru orice membru al organizației. Deși revista tipărită apare, deocamdată, doar în limba română, varianta on-line permite și afișarea în limbile engleză și rusă.

În concluzie,
„CAP COMPAS SPRE O MAI BUNĂ COMUNICARE!”

Valentin Dumitru,
„Cap Compas”