Dispariții misterioase (I) [52]

Povești, întâmplări, legende

„Atâta timp cât omul a călătorit pe marele albastru, poveștile despre navele dispărute au inspirat adevărate tradiții nautice. De la Krakens la Triunghiul Bermudelor, fără supraviețuirea ființelor vii, fără existența nici măcar a unor urme ale navelor dispărute, nemaiexistând nimic ce ar putea relata adevărul, cu fiecare generație apar teorii noi asupra disparițiilor ciudate. Cu cât apar mai multe teorii, cu atât misterele navelor dispărute sunt parcă mai adânci.

Atâta timp cât omul a călătorit pe marele albastru, poveștile despre navele dispărute au inspirat adevărate tradiții nautice. De la Krakens la Triunghiul Bermudelor, fără supraviețuirea ființelor vii, fără existența nici măcar a unor urme ale navelor dispărute, nemaiexistând nimic ce ar putea relata adevărul, cu fiecare generație apar teorii noi asupra disparițiilor ciudate. Cu cât apar mai multe teorii, cu atât misterele navelor dispărute sunt parcă mai adânci.

Iată câteva povești despre nave dispărute în mod inexplicabil, împreună cu echipajele lor:

Mary Celeste (dispărută în 1872)

Povestea velierului Mary Celeste rămâne cunoscută drept „cel mai mare mister maritim al tuturor timpurilor”, în principal datorită faptului că nava nu a dispărut, dar echipajul și pasagerii săi da.

Astfel, în 4 decembrie 1972, o brigantină canadiană a reperat o navă de comerț „fantomă”, navigând fără pilot, în zona insulelor Azore. Era nava Mary Celeste. Salvatorii ei au constatat că fusese pe mare timp de o lună și că avea la bord hrană și apă pentru mai mult de șase luni. Partea misterioasă a fost că încărcătura ei era aproape neatinsă iar bunurile personale ale pasagerilor și ale echipajului, inclusiv obiectele de valoare, erau încă la locul lor.
Există multe teorii care încearcă să explice ce sa întâmplat. Unii au sugerat că echipajul de la bordul lui Mary Celeste ar fi putut fi ucis și aruncat peste bord de către pirații otomani, care navigau frecvent în zonă. Cu toate acestea, oficialii britanici au respins orice sugestie de piraterie deoarece nu au existat semne de violență. Una dintre teoriile cele mai răspândite și plauzibile până în present, sugerează că echipajul a dispărut în mare după ce s-a îmbarcat pe o barcă de salvare, temându-se că încărcătura navei (butoaie cu alcool) ar fi fost pe cale să explodeze. Nimic mai fals. La navă nu existau urme ale vreunui incendiu și barca de servitude era la locul ei. Ce s-a întâmplat cu echipajul acestei nave? Mister total.

USS Cyclops (dispărută în 1918)

USS Cyclops, probabil cea mai faimoasă dintre disparițiile maritime din secolul al XX-lea, a dispărut după data de 4 martie 1918, cu 309 bărbați la bord. Rămâne cea mai mare pierdere de vieți omenești din istoria marinei americane, care nu a implicat direct o luptă, deși trădarea ar putea explica această pierdere.

Investigațiile efectuate de Oficiul de Informații Navale, au descoperit că comandantul navei, căpitanul Worley, era de fapt Johan Frederick Wichmann, născut în Germania. Cea mai gravă acuzație împotriva lui Worley a fost că el a fost pro-german în timpul războiului, existând posibilitatea să fi conspirat cu inamicul pentru a-i preda nava.

După încheierea primului război mondial, înregistrările germane au fost verificate pentru a stabili soarta adevărată a USS Cyclops, fie prin mâna lui Worley, fie printr-un atac submarin, dar niciodată nu s-a găsit nimic. Niciun supraviețuitor, niciun raport german care să fi înregistrat evenimentul, niciun ordin de atac dat asupra acestei nave.

SS Marine Sulphur Queen (dispărută în 1963)

SS Marine Sulphur Queen, initial un tanc de tip T2 (SS Esso New Haven), a fost transformată în 1960 pentru a transporta sulf topit. A dispărut în zona de coastă a Floridei luând cu ea viețile a 39 de membri ai echipajului. Această întâmplare tristă a generat un lung litigiu între proprietarul navei și familiile celor dispăruți.

Ultimul voiaj al navei a început la 2 februarie 1963 din Beaumont - Texas, cu o încărcătură de sulf ce cântărea 15.260 de tone. Nava însăși avea un tonaj (registru brut) de 7,440 GRT.

Două zile mai târziu, când a ajuns în Florida, ea a trimis un mesaj radio regulat, indicând poziția navei. Începând cu data de 6 februarie nu au mai existat vești de la SS Marine Sulphur Queen și a fost declarată dispărută. După 19 zile de căutări, au fost găsite câteva obiecte, fără a se preciza dacă erau de pe nava în cauză, dar nici o urmă a navei sau a celor 39 de oameni.
În investigația Pazei de coastă, ei au stabilit că nava nu ar fi trebuit să navigheze niciodată, deoarece era considerată nesigură și nu era în bună stare de navigabilitate. Raportul final a sugerat 4 cauze ale dispariției. Toate acestea se datorează designului și întreținerii slabe ale navei.

Witchcraft (dispărută în 1967)

În noaptea de 22 decembrie 1967, Dan Burack și Părintele Patrick Horgan au părăsit marina de iahturi din Miami, cu nava de 23 de picioare a lui Burack, numită Witchcraft. Scopul lor era de a se bucura de o vedere spectaculoasă a luminilor de Crăciun din Miami. Cei doi, s-au oprit lângă Buoy #7 - la mai puțin de o milă de țărm, când au lovit ceva dedesubt. Calm, Burack a sunat Garda de Coasta pentru a-i informa că va avea nevoie de o remorcare înapoi în port.

Burack avea toate motivele să fie calm. Nava lui era „nescufundabilă”. Fusese construită în așa fel încât o parte a corpului să rămână deasupra apei. Pe lângă asta era dotată și cu multe echipamente de salvare și susținere a vieții. Garda de Coastă a răspuns imediat și au ajuns la locul indicat în 19 minute. Când au ajuns, însă, nava și călătorii ei erau deja dispăruți.

Paza de coastă și-a extins căutarea în acea noapte pe 1.200 de kilometri pătrați. Ei chiar au călătorit spre nord, spre Curentul Golfului. Au fost asigurate 6 zile de căutări, acoperindu-se peste 24.500 de kilometri pătrați, dar nu s-a găsit nicio urmă sau indiciu cu privire la ceea ce se putea întâmpla cu Witchcraft și cu cei doi bărbați.

Nu a fost dată nicio explicație pentru dispariția bruscă a navei. Tot ce putem presupune este că Witchcraft a fost pierdută atât de neașteptat încât Burack nu a avut timp nici măcar să lanseze o rachetă de semnalizare pe care o avea la bord.

(Continuarea în nr.5 al revistei)

Culese de
Gabriela Dan